Keď prichádzame do Primi Eurovea, je vidieť, že leto sa blíži. Promenáda je plná ľudí a podnikov, na trávniku sedia skupinky študentov pripravujúcich sa na skúšky. Ideme sa stretnúť s Andrejom Szarkom, generálnym manažérom tohto Primi.
Samotná prevádzka Primi Eurovea zamestnáva približne 80 ľudí mimo sezóny a až 130 počas leta. Výrazný nárast v počte personálu si vždy vyžadujú terasy – počas sezóny usadí Primi až 700 ľudí. Je to naozaj veľká reštaurácia, je to v podstate firma vo firme. Pýtame sa Andreja, aké to je, riadiť takýto kolos.
„Nooo… Jedným slovom zaujímavé. Samozrejme, nie som v tom sám, sú tu aj floor manažéri zodpovední za rajón, šéfbarman zodpovedný za bar, šéfkuchár zodpovedný za chod kuchyne, ich zástupcovia. Ale aj agendy samotného generálneho manažéra je veľa – výplaty, prihlasovanie zamestnancov v poisťovniach, zmluvy, povolenia na predaj alkoholu, kontroly z inšpektorátu práce, z hygieny…“
Pýtame sa, ako prebieha taká kontrola. „Napríklad z hygieny keď prídu, pobehajú reštauráciu. Niekedy tu najprv strávia nejaký čas, objednajú si jedlo, skontrolujú čistotu príboru, riadov, vyskúšajú produkt. A potom až idú do skladu, chladničiek, mrazničiek… Aj oni môžu byť z hygieny,“ ukáže Andrej smerom k páru o pár stolov ďalej. Nikdy to totiž reštaurácia nevie dopredu.
Andrej pracuje v gastronómii celú svoju kariéru. Začal umývaním pohárov v Primi na Michalskej ešte počas štúdia na gymnáziu. V jedeň deň tam prišli španielsky hovoriaci turisti a zapáčila sa im jedna z čašníčok. Na účtenku jej napísali „eres muy guapa“, no nikto nevedel, čo to znamená.
A keďže Andrej študoval angličtinu a španielčinu, kolegyni odkaz preložil: „si veľmi pekná“. Keď vedenie reštaurácie zistilo, že sa dohovorí aj v cudzích jazykoch, začal pracovať ako čašník. Možno nebyť tejto náhody, Andrej by dnes pracoval úplne inde, no vďaka príležitosti ukázať svoje schopnosti zostal v Primi a postupne sa vypracoval až na manažéra prevádzky.
S kolegami sa snaží mať kamarátsky vzťah, chce, aby sa v práci všetci cítili dobre. Sám o sebe hovorí, že je empatický a otvorený. Snaží sa nebyť direktívny. Keď zadáva úlohy, snaží sa vysvetliť, prečo sú dôležité, nerád rozkazuje.
Andrejov prípad o kariérnom raste nie je ojedinelý – podobnú sitáciu popísal aj Tomáš Suchý z Trattorie La Pala.
Zdá sa, že šikovní ľudia tu majú dvere otvorené. Zisťujeme, ako sa dá pri takom množstve ľudí odhaliť talent.
V Meduse beží už tri roky program Talent Management. Vedúci prevádzok navrhujú šikovných kolegov a tí môžu získať kurzy, ktoré zveľadia ich danosti a pripravia ich na nové kariérne výzvy. Ľudia na vyšších pozíciách sa práve preto trénujú v rozpoznávaní talentu – a nie len manažéri, ale aj šéfkuchári či šéfbarmani.
„Treba robiť to, čo robiť človek má, to je základ. Robiť to kvalitne a kvalitnejšie a občas aj vlastná iniciatíva je vítaná. Teda nie len, že „tu ma ťahajte za ruku“,“ znie Andrejova rada.
Snaží sa ísť príkladom. Nemá problém ísť do kuchyne a umývať taniere, ak si to situácia vyžaduje. Jeho úlohou je aj riešenie reklamácií. Keďže reštaurácia sídli na brehu Dunaja, tak sa niekedy ľudia sťažujú aj na hlučné lode. „V tom prípade volám Gabčíkovo,“ hovorí Andrej so smiechom.